کد مطلب:59742 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

گفتار پیامبر به فاطمه در شأن علی











«ابی هارون» می گوید: نزد ابوسعید خدری (یكی از اصحاب بزرگ پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم» رفتم و به او گفتم: «آیا در جنگ بدر بودی ؟» گفت: آری.

گفتم آیاشنیده ای كه رسول خدا(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)سخنی به فاطمه سَلامُاللّهِعَلَیْها فرموده باشد؟

ابوسعید گفت: آری ، در یكی از روزها فاطمه سلام اللّه علیها گریان به حضور پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) آمد و عرض كرد:«ای رسول خدا! زنان قریش در مورد فقر و تهیدستی علی (علیه السلام) مرا سرزنش می كنند.»

پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) به فاطمه سلام اللّه علیها فرمود:«آیا خشنود نیستی كه تو را همسر كسی گردانیدم كه مقدّمترین همه در قبول اسلام است و علم و آگاهی او از همه بیشتر می باشد، خداوند به اهل زمین توجّه مخصوصی كرد، در میان آنها پدرت را برگزید و او را پیامبر كرد. و بار دیگر توجّه نمود، در میان آنها شوهر تو را برگزید و او را «وصیّ» قرار داد و به من وحی كرد تا تو را به همسری او درآورم. ای فاطمه! آیا ندانسته ای كه خداوند به خاطر تجلیل از مقام تو، تو را همسر شخصی قرار داد كه او بردبارترین و آگاهترین و پیشقدمترین شخص به قبول اسلام است.

فاطمه سلام اللّه علیها خندان و شادمان شد. سپس پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) به فاطمه سلام اللّه علیها فرمود:

«علی (علیه السلام) دارای هشت ویژگی است كه احدی از گذشتگان و آیندگان ، از این ویژگیها را ندارد:

1 او برادر من در دنیا و آخرت است و هیچ كس دارای این مقام نیست.

2 تو ای فاطمه! سرور بانوان بهشت ، همسر او هستی.

3 و دو سبط رحمت ، دو سبط من ، پسران او هستند.

4 برادر علی (علیه السلام) (یعنی جعفر طَیّار) به دو بال آرایش شده و در بهشت همراه فرشتگان به پرواز درآید و هرجا كه بخواهد پرواز می كند.

5 علم گذشتگان و آیندگان ، نزد اوست.

6 او نخستین فردی است كه به من ایمان آورد.

7 او آخرین فردی است كه با من هنگام مرگ ، دیدار نماید.[1] .

8 او وصیّ من و وارث همه اوصیا است.







    1. ظاهرا منظور از این جمله این است كه هنگام رحلت من ، نزد من است و قرب مرا از همه چیز مقدم می دارد و در حالی كه دیگران به جای دیگر رفته اند او از من جدا نمی شود.